CEO jawab persoalan pemain import terakhir dan konspirasi jatuhkannya

 

Foto: Terengganu Football Club
Kuala Lumpur: Kedudukan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Terengganu Football Club (TFC) Sdn Bhd belum matang, dan terdapat khabar angin bahawa pihak tertentu telah mengambil tindakan untuk menyingkirkan Ab Rasid Jusoh.

Isu tersebut telah diedarkan di media sosial sejak minggu lalu. Difahamkan, kedua-dua Pengerusi Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT) dan ahli lembaga pengarah TFC Sdn Bhd, Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar telah mengetahui tentangnya.

Ketika ditanya mengenai perkara ini, Ab Rasid, yang telah memegang jawatan itu sejak pertengahan Oktober tahun lalu, tidak menafikan adanya gerakan tersebut. Dia pernah memegang jawatan yang sama dalam pasukan T-Team dari 2013 hingga 2015. Selain membantu kelab mara ke separuh akhir Piala Malaysia pada tahun 2016, dia tidak menyangka ini akan berlaku.

Ketika bertemu di Stadium Negeri Terengganu di Gong Badak petang semalam, dia tetap tenang dan menegaskan bahawa dia tidak mahu risau, tetapi terus berusaha membantu TFC dan TFC II dalam Liga Malaysia (Liga M) musim ini.

Beliau yang mempuyai Sarjana Pengurusan Sukan, Universiti Curtin, Australia, dengan bantuan Ketua Pegawai Operasi (Mohd Sabri Abas), menyerahkan masalah ini kepada lembaga pengarah TFC Sdn Bhd dan presiden PBSNT.

 "Sejak minggu lalu, isu ini (untuk menyingkirkannya) menjadi topik hangat di media sosial. Saya tidak pasti mengapa ini berlaku, selain itu, saya masih baru dalam kedudukan ini. "Malah pertandingan liga belum bermula.

Bagaimana seharusnya mereka yang tidak bersetuju dengan saya menilai kedudukan ini. Saya mengesyaki bahawa ada orang yang mungkin tidak berpuas hati dengan apa yang kita lakukan sekarang.

Dia berkata: "Namun, selain berfikir, saya tidak mahu menyalahkan. Ini kerana tugas yang diamanahkan adalah untuk meningkatkan prestasi kedua-dua pasukan di dalam dan di luar padang, ini sangat penting selain memberi tumpuan kepada pembangunan, kewangan, dan lain-lain.

Difahamkan bahawa Dr Ahmad Samsuri telah mendapat cadangan yang meminta Ab Rasid harus dikecualikan daripada terus berkhidmat sebagai ketua Jawatan pegawai eksekutif TFC Sdn Bhd. 

Dalam perkembangan lain, Ab Rasid menyatakan bahawa diharapkan pemain import terakhir dari pasukan TFC akan tiba di Kuala Lumpur hari ini. Dia berkata: "Pemain import kelima adalah pemain tengah kelahiran Mali. Namun, saya tidak dapat mendedahkan namanya sehingga pemain tiba di sini dan berlatih dengan pasukan."

BACA: Persiapan persahabatan Pra-Musim Terengganu FC Terjejas