Chris Herd sedia curah pengalaman untuk Terengganu FC

 

Foto: Terengganu Football Club

Kuala Nerus: Bekas pemain Aston Villa Christopher Herd bertekad untuk berkongsi pengalamannya dengan pemain Terengganu FC, aura dan "DNA" Liga Perdana Inggeris (EPL) akan digabungkan TFC.

Bekas pemain Akademi Bola Sepak Aston Villa yang telah berlatih bersama pasukan sejak awal Januari pasti akan memberi ilmu kepada pemain tempatan untuk meningkatkan prestasi mereka.

Ini kerana selain dua kelab EPL lain (Bolton Wanderers dan Wigan Athletic), Herd yang kini berusia 32 tahun bermain lima musim di Aston Villa hingga 2015.

Pengalaman itu cukup untuk menggambarkan pengalaman pemain yang banyak. Malah, pemain kebangsaan Australia juga bertekad untuk menyampaikan pengetahuan mereka kepada pemain tempatan untuk memberi isyarat positif kepada pemain muda.

"Kami percaya bahawa jika TFC dapat melakukan yang terbaik, ia akan menjadi salah satu pesaing utama dalam Kejuaraan.

"Pemain import dari liga yang berbeza dan budaya bola sepak bukan hanya Liga Perdana, tetapi juga pemain dari seluruh benua seperti Afrika dan Asia dapat menyuntikkan aura positif ke dalam pasukan. 

"Sebenarnya, saya melihat pasukan ini sangat kuat, dengan pemain muda berusia antara 30 hingga 32 tahun dan tonggak import yang berpengalaman.

Ketika bertemu di Gimnasium Negeri Terengganu di Gong Badak, dia berkata: "Sebagai pemain berpengalaman yang telah menyertai pertandingan EPL, saya akan membimbing pemain TFC."

Bekas pemain kelab Sheikh Russell Liga Bangladesh musim lalu bertekad untuk memimpin pasukan ke puncak.

Herd akan bergabung dengan bintang import Filipina-Sepanyol lain, Carli De Murga untuk berkhidmat di pertahanan tengah.

Dia juga mempunyai misi untuk menjadikan pasukan melangkah lebih jauh dalam Piala AFC.

Namun, Herd mengakui bahawa dia memerlukan masa untuk membentuk keserasian yang kuat dan menjalin hubungan dengan pemain tempatan dan import.

Dia berkata: "Sekiranya semua pemain bekerja keras, TFC akan mengalami musim yang sangat baik."