Kemenangan pasukan menjadi keutamaan, David Da Silva ada misi di Liga Super

 

Foto: Terengganu Football Club

Kuala Nerus: Penyerang import baharu Terengganu Football Club (TFC), David Da Silva telah mengumumkan kesungguhannya untuk mencari kasut emas di Liga Super musim ini.

Pemain Brazil itu kini mempunyai reputasi sebagai penjaring terbanyak dalam liga Indonesia dengan bekas kelabnya, Persebaya Surabaya, dan dia juga berharap dapat menambahkan trofi kepada pasukan Terengganu FC.

Oleh itu, pemain berusia 32 tahun itu telah bermain dengan 12 kelab lain sebelum pindah ke Terengganu, dan dia mengakui tidak sabar untuk menunjukkan persembahannya di Liga Malaysia (Liga-M) dan Piala AFC musim ini. "Setiap penyerang mesti bersemangat untuk menjaringkan sebanyak mungkin gol, dan saya bertekad untuk memenangi kasut emas, terutama pada musim pertama pentas Liga-M.

Ketika bertemu semalam, dia berkata: "Namun, keutamaan mutlak adalah pasukan menang dalam setiap perlawanan. Sekiranya saya dapat menjaringkan gol, itu akan menjadi bonus bagi saya dan pasukan."

Menurut catatan, Da Silva memulakan kariernya di Liga Malta Birdirkara FC pada tahun 2011. Dia membuat 23 penampilan pada tahun 2018 semasa berada di kelab Surabaya. 20 gol bersama kelab pada tahun 2019.

Pemain setinggi 1.85 meter itu menandatangani kontrak satu tahun dengan TFC dan berjaya menjaringkan 14 gol dalam 17 perlawanan tetapi pemain yang akan memakai jersi No. 14 itu musim lalu hanya menjaringkan dua gol dalam dua perlawanan, satu gol bersama Persebaya kerana liga Indonesia dibatalkan kerana pandemik COVID-19.  

Da Silva, yang menjadikan legenda Brazil Ronaldo sebagai idola, Ketika ditanya mengenai perpindahan ke Terengganu, mengatakan bahawa status liga Indonesia tidak pasti kerana wabak itu membuatnya memilih untuk turut serta dalam Liga Malaysia.

Dia berkata: "Ini adalah kali pertama saya beraksi dalam Liga Malaysia dan Piala AFC. Tentu saja saya ingin menghadapi cabaran besar dalam kedua-dua perlawanan."

Dia menghela nafas lega dan berharap dapat kembali beraksi dan berharap dapat Liga Malaysia dapat dijalankan.

Selain Da Silva (Da Silva), jurulatih kelahiran Kelantan Nafuzi Zain  dan pembantunya Tengku Hazman Raja Hassan juga memperkenalkan tiga import baru, termasuk bekas pemain Aston Villa Christopher Herd dari Australia dan pemain campuran Filipina-Spain Carli De Murga Dan kapten Namibia, Petrus Shitembi.