Makan Konate dijangka tiba Terengganu esok

Kuala Lumpur: Bekas kapten kelab persebaya Surabaya liga Indonesia, Makan Konate dijangka tiba esok, kuota lima pemain import Terengganu FC (TFC) akan selesai.

Sumber itu mengatakan bahawa pemain kelahiran Mali berusia 30 tahun telah selesai menjalani kuarantin selama 10 hari di Kuala Lumpur sejak tiba di Kuala Lumpur dua minggu lalu.

"Sekiranya semuanya berjalan lancar dan Konate diluluskan oleh pihak berkuasa untuk melintasi negeri ini, pemain dijangka tiba di sini esok.

"Selepas itu, pengurusan Terengganu Football Club (TFC) Sdn Bhd akan memperkenalkannya secara rasmi kepada para peminat, namun, saya tidak mahu mengumumkan dahulu kerana terdapat pelbagai kemungkinan.

Sumber itu mengatakan: "Tetapi saya yakin pemain tengah menyerang ini akan disetujui oleh pihak berkuasa untuk melaporkan kepada pasukan TFC musim ini."

Menurut rekod, pemain yang memulakan kariernya di kelab Stade Malien di Liga Mali tidak asing dengan Liga Malaysia (Liga-M) kerana dia telah bersama kelab pasukan T-Team FC antara 2016 dan 2017.

Sebenarnya, pemain ini tidak asing dengan stadium bola sepak ASEAN, kerana dia pernah bermain menentang enam kelab di Liga Indonesia, yang pertama adalah Pekanbaru, Barito Putra, Persib Bandung, Sri Lanka. Rivijaya, Arema dan Surabaya.

Pemain perancang yang bertinggian 1.78 m akan menjadi taruhan Nafuzi Zain dan Tengku Hazman Raja Hassan untuk menggantikan kapten musim lalu, Lee Tuck yang kini bersama Sri Pahang FC. 

TFC akan mewakili negara dalam Piala AFC setelah memenangi tempat ketiga dalam Liga Super musim lalu. Sebelum ini, kelab ini sudah mempunyai empat pemain import, termasuk bekas pemain pertahanan Aston Villa, Christopher Herd yang bermain di Liga Perdana Inggeris (EPL).