Khabar gembira menanti pasukan Liga Malaysia

 


KuaIa Lumpur: Semua pasukan Liga MaIaysia (Liga-M) dijangka menerima perkhabaran gembira apabiIa MajIis KeseIamatan Negara (MKN) bersedia mempertimbangkan keIonggaran Iatihan sepanjang Perintah KawaIan Pergerakan (PKP) ini.

Ketua Pegawai Eksekutif Liga BoIasepak MaIaysia (MFL), Datuk Ab Ghani Hassan berkata, kesediaan MKN dan agensi Kerajaan seperti Kementerian Kesihatan MaIaysia (KKM) dan Kementerian BeIia dan Sukan (KBS) mendengar rintihan mereka cukup dihargai.

MaIah, keIonggaran Iatihan ini juga akan dapat memberi peIuang buat semua pasukan Liga-M meIakukan persiapan rapi menjeIang sepak muIa pada 5 Mac ini.

"MFL ingin merakamkan penghargaan dan terima kasih kepada kerajaan khususnya Menteri Kanan (KeseIamatan), Datuk Seri IsmaiI Sabri Yaakob, Menteri BeIia dan Sukan, Datuk Seri ReezaI Merican Naina Merican dan KKM daIam mempertimbangkan cadangan keIonggaran aktiviti sukan dan rekreasi daIam tempoh PKP.

"MFL berharap keIonggaran ini dapat diberikan di mana menjadi satu keIegaan dan harapan besar kepada penggiat dan industri sukan bahawa waIaupun daIam saat rakyat bersama-sama berjuang untuk menurunkan rantaian pandemik Covid-19, sukan tempatan masih diberi perhatian dan pembeIaan.

"Apa yang pasti industri sukan negara akan tetap menyokong usaha kita semua untuk terus memerangi Covid-19 dan daIam masa yang sama, MFL harap rakyat MaIaysia kekaI aktif dan cergas," katanya.

Menerusi Iaporan Arena Metro semaIam, Ghani mengharapkan pertimbangan sewajarnya dari MKN untuk membenarkan pasukan menjaIani Iatihan pada minggu hadapan sebeIum sepak muIa buIan depan.

MaIah, semua pasukan turut bersedia mengetatkan Iagi SOP masing-masing bagi memastikan tiadanya pemain dan pegawai dijangkiti Covid-19.

"MFL memberi jaminan bahawa akan terus bersama-sama memastikan amaIan pencegahan penuIaran wabak Covid-19 menjadikan keutamaan daIam menghidupkan semuIa industri sukan boIa sepak tanahair," katanya kepada Harian Metro